MOŻNA ZAUWAŻYĆ
Można zauważyć, że w powyższy sposób zarysowane stanowisko F. Znanieckiego można odnieść do konstrukcji postawy, pojęcia, które mając już dzisiaj w miarę jednoznaczny sens teoretyczny, pozwala badania przeprowadzone w konwencji stosunku wychowawczego wzbogacić o płaszczyzny podstawy: poznawczą (wiedza, powinności, przekonania), behawioralną (program działania) i emocjonalno-oceniającą (emocje, oceny) (Marody 1976). Takie też płaszczyzny w analizowanej rzeczywistości szkoły wyróżniam, sprawdzając jak problem agresji rysuje się w odniesieniu do dwóch członów systemu wychowawczego, tj. nauczycieli wobec uczniów i uczniów wobec siebie nawzajem.Poniżej zaprezentuję tylko owo„promieniowanie tła”, a więc nasycenie środowiska czynami budzącymi sprzeciw uczniów oraz jeden z typów reakcji na agresję, różnicując badaną populację tylko pod względem typu kontynuowanej szkoły ponadpodstawowej.