NAJWIĘKSZA RÓŻNORODNOŚĆ
Największą różnorodność motywów skupia kategoria „inne”. Uczniowie LO powołują się naprawa człowieka, rodzinę, patriotyzm, religię, honor itd. Motywacje uczniów ZSZ nie są tak różnorodne, za to w kilku przypadkach skupiają się wokół motywacji prawnych, których nie ma w świadomości licealistów: „…trzeba interweniować…bo groźba pobicia i wyłudzanie to czyny karalne” (4IZ)rozbój…to jest przestępstwo” (49Z). Wyżej wymienione przykłady „mentalności gangstera” uzupełnia motywacja „szlachetna : ów uczeń, który popiera Vat a od dzieci zamierza pobrać 70% za obronę, na pytanie „dlaczego” odpowiada „bo jestem uczciwy”. Inny, który przegoni napastników, ale zabierze pieniądze, robi to dlatego, aby „uratować młodszych” (22L). Licealista chce „przejąć interes” bowiem, „jest mądry” (4L). Jedynie uczeń ZSZ w podobnej sytuacji („pogonię napastników i zabiorę forsę”) na pytanie – „dlaczego” – odpowiada: „bo też potrzebuję siana” (24Z).