NAJWIĘKSZA RÓŻNORODNOŚĆ

Największą różnorodność motywów skupia kategoria „inne”. Uczniowie LO powołują się naprawa człowieka, rodzinę, patriotyzm, religię, honor itd. Motywacje uczniów ZSZ nie są tak różnorodne, za to w kilku przypadkach skupiają się wokół motywacji prawnych, których nie ma w świadomości licealistów: „…trzeba interweniować…bo groźba pobicia i wyłudzanie to czy­ny karalne” (4IZ)rozbój…to jest przestępstwo” (49Z). Wyżej wymie­nione przykłady „mentalności gangstera” uzupełnia motywacja „szlachetna : ów uczeń, który popiera Vat a od dzieci zamierza pobrać 70% za obronę, na pytanie „dlaczego” odpowiada „bo jestem uczciwy”. Inny, który przegoni napastników, ale zabierze pieniądze, robi to dlatego, aby „uratować młod­szych” (22L). Licealista chce „przejąć interes” bowiem, „jest mądry” (4L). Jedynie uczeń ZSZ w podobnej sytuacji („pogonię napastników i zabiorę forsę”) na pytanie – „dlaczego” – odpowiada: „bo też potrzebuję siana” (24Z).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *