Nie tylko dla jaroszów, pełen owoców, warzyw i grzybów

Warzywa i owoce odgrywają poważną rolę w żywieniu. Są jedynym źródłem witaminy C, dostarczają karotenu, składników mineralnych, cukrów, błonnika. Urozmaicają nasze pożywienie, ułatwiają procesy trawienia. Podobnie jak mleko działają alkalizując. Możemy śmiało powiedzieć, że są żywieniu niezastąpione. Wydawałoby się, że samo to stwierdzenie wystarczy, aby w naszych codziennych posiłkach znalazły się potrawy z warzyw i owoców. Normy określające dzienną rację pokarmową wskazują, że powinniśmy spożywać codziennie 500—750 g warzyw i owoców z różnych grup. A ile spożywamy w rzeczywistości? Na ogół znacznie mniej i tylko niektóre, mniej wartościowe. Zajadamy się jabłkami, nieraz nawet zielonymi, nie zwracając nawet uwagi na czarne porzeczki, najlepsze źródło witaminy C. Kto nie wierzy, niech obejrzy tablicę na stronie 193 i wreszcie należycie uhonoruje oczywiście w jadłospisie warte tego owoce i warzywa. Uwaga! Ziemniaki, których spożywamy dużo, są dzięki temu niezłym źródłem witaminy C! Właśnie na obozie możemy warzywa i owoce naprawdę wykorzystać. Jedzmy je w postaci naturalnej, sporządzajmy różne potrawy, stosujmy jako dodatek do potraw (np. zielona pietruszka czy koper do ziemniaków, sosów, zup). Od sposobu sporządzania warzyw zależy czy potrafimy wykorzystać i zachować wszystkie ich wartości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *