Odpowiednia kalkulacja

Ograniczenie spożycia takich produktów, które nie przedstawiają dla nas żadnej wartości odżywczej, a jedynie zaspokajają upodobania i nie zawsze najlepsze nawyki żywieniowe. Do takich produktów należą używki (herbata, kakao), drogie przyprawy itp. Herbata nie dostarcza nam żadnych wartości, a jednaj: skromna jej porcja 0,5 g do jednorazowego zaparzenia kosztuje 0,07 zł (nie licząc cukru), co znowu stanowi po kilka dniach sporą pozycję w budżecie. To samo dotyczy przypraw, bezwartościowych napojów (np. lemoniada) i innych. Spróbujmy obliczyć wszystkie oszczędności, jakie możemy zrobić poprzez słuszny dobór produktów. Dwa przykładowe jadłospisy: jeden „drogi“, drugi „tani“. W obydwóch jadłospisach zużycie produktów w grupach jest podobne i zbliżone do przeciętnej normy dla młodzieży w wieku 13—16 lat. Zastosowanie jednak w jednym z nich produktów i dodatków drogich, a w drugim tańszych powoduje znaczną różnicę kosztów. Jak widać z zestawienia, w jadłospisie tańszym podano nawet trochę więcej owoców i warzyw (agrest do kompotu; zielona pietruszka do zupy), a mimo to koszt jest mniejszy dzięki wykorzystaniu tańszych produktów. Jest to naturalnie tylko jeden przykładowy dzień; przy przeciętnym rozchodzie dziennym w ciągu jakiegoś okresu prawdopodobnie nie udałoby się uzyskać tak dużych oszczędności, jednakże pewne oszczędności zawsze można osiągnąć. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *