Stosujmy do sporządzania potraw tłuszcze roślinne

W ten sposób możemy obniżyć koszt wyżywienia. Jeżeli np. 25 g tłuszczu (poza masłem), jakie przewiduje norma dzienna podamy pod postacią smalcu, to będzie nas to kosztować 0,95 zł; jeżeli natomiast podamy 15 g oleju i 10 g ceresu to będzie nas to kosztować 74 — 0,78 zł (w zależności od ceny oleju), czyli dziennie zaoszczędzimy 0,21 — 0,17 zł. Za te oszczędności co trzeci dzień możemy kupić szklankę mleka, lub 100 g warzyw na surówkę. Możliwości właściwej kalkulacji daje pieczywo. Pieczywo razowe jest tańsze, a zawiera więcej cennych składników pokarmowych; pieczywo jasne jest droższe, choć jego warto ić odżywcza jest niższa. Jeżeli 0,50 kg (zalecana dzienna racja) pieczywa podamy pod postacią chleba białego (cena za 1 kg 3,50 zł) to będzie nas to kosztować 1,75 zł dziennie; ta sama porcja pieczywa razowego (cena 1 kg — 2,50 zł) będzie nas kosztować 1,25 zł — oszczędność 0,50 zł dziennie. Jeżeli podamy pieczywo mieszane, uzyskamy 0,25 zł oszczędności dziennie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *