WARTOŚĆ TŁUSZCZÓW

Niezależnie od tego niektóre z nich dostarczają ¡nam witamin i innych składników potrzebnych organizmowi.

MASŁO

oprócz tłuszczu zawiera witaminy A i D, jest przy tym łatwo strawne, dobrze przyswajalne i dlatego wyodrębniamy je spośród innych tłuszczów jako najbardziej wartościowe. Margaryna witaminizowana jest zbliżona wartością do masła, nie posiada jednak wszystkich składników dlatego może masło zastępować tylko częściowo. Obok masła na wyróżnienie zasługują oliwa i oleje roślinne, gdyż zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe potrzebne organizmowi. Wszystkie pozostałe tłuszcze, tak zwierzęce jak i roślinne, njają podobną wartość i mogą się nawzajem zastępować. Ponieważ cena ich jest różna, a wartość użytkowa i odżywcza podobna, należy wybierać najtańsze z nich. Wartość dietetyczna tłuszczów zależy od strawności, a ta z kolei od punktu topliwości, stopnia świeżości i sposobu podania. Łatwiej strawne są tłuszcze płynne (oliwa, olej), łatwo topliwe (masło, margaryna) natomiast tłuszcze, które wymagają wyższej temperatury do stopienia (łoje) są ciężko strawne i źle przyswajalne. Stopień świeżości tłuszczu ma również wpływ na jego wartość dietetyczką. W czasie psucia się (jełczenia) tłuszczu zmniejsza się jego sitrawność i przyswajalność, jak również jego wartość użytkowa. Tłuszcz zmienia barwę, smak, zapach, a w maśle następują również straty witaminy A. Wreszcie o wartości tłuszczu decyduje sposób przyrządzenia. Tłuszcz smażony, szczególnie silnie zrumieniony, traci częściowo swoje wartości (np. witaminy), staje się gorzej strawny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *